top of page
Zoeken

Zo haal je de onrust uit je organisatie.

Bijgewerkt op: 4 jan. 2019



Er wordt momenteel nogal wat gevraagd van een organisatie. De klant heeft hoge verwachtingen, is kritischer dan ooit en verwacht meer transparantie en een eerlijk product. Nieuwe spelers komen op de markt die het net even anders doen en de markt totaal op z'n kop zetten. Ondertussen verandert onze werkomgeving razendsnel, met ontwikkelingen als artificial intelligence en robots die ons verdringen op de arbeidsmarkt. Er wordt flexibiliteit en wendbaarheid van mens en organisatie verwacht om continu te kunnen meebewegen met de markt. Dat brengt veranderingen met zich mee. Hoe speel je daar op in kijkende naar je product, de structuur van je onderneming, je processen, je aansturing e.d.? Kortom er zijn nogal wat factoren die voor onrust kunnen zorgen in je organisatie.


Terug naar de basis

Om nu en in de toekomst relevant te zijn en bestaansrecht te hebben zijn visie en een flexibele houding cruciaal. Blijf om je heen en vooruit kijken en ben bereid om continu te willen meebewegen. Vervolgens is de eerste stap naar rust eigenlijk een stap terug. Ga terug naar je basis. Stel jezelf een aantal wezenlijke vragen. Waarom ben je er als organisatie? Wie ben je? Wat wil je uitstralen? Voor wie ben je er en weet je waar zij zich bevinden? Heb je de antwoorden op deze vragen helder? Top, maar dan ben je er nog niet. Zeker zo belangrijk zijn een viertal interne factoren die zorgen voor structuur, overzicht, grip en rust.

1. Structuur

Hoe zitten alle elementen binnen je organisatie aan elkaar verbonden? Welke functies, taken en rollen zijn er? Welke bevoegdheden en verantwoordelijkheden horen daarbij? Hiërarchische aansturing of juist niet? Is je technologisch landschap van deze tijd? Structuur is de basis voor elke organisatie. Structuur geeft rust.


2. Proces

Welke activiteiten zijn er nodig om te komen tot je eindproduct? Zijn zowel je primaire productieprocessen als je ondersteunende processen goed op elkaar afgestemd. Wie doet wat, wanneer en waarom? En doe je het in het kader van efficiency ook op dezelfde manier? Meer flexibel of juist strak geregeld? Precies op de manier die de organisatie nodig heeft.

3. Communicatie

Verbaal of non-verbaal. We zijn er de hele dag mee bezig. Spanningen binnen een organisatie ontstaan altijd door gebrek aan een goede onderlinge communicatie. De meeste mensen zijn namelijk tijdens het luisteren meer bezig om een antwoord te geven dan dat er echt wordt geluisterd. Gezegd is nog niet gehoord.


4. Mens

De mens moet het hebben van zijn emotionele waarden, kwaliteiten en houding. Hoe blijf jij als individu flexibel meebewegen wanneer verandering de enige constante is?


Hoe nu verder?

Ik kan me voorstellen dat je denkt, mooi verhaal maar hoe nu verder? Ik wil die rust terug maar ik weet niet waar ik moet beginnen. Ik kan die verbindende factor voor je zijn die met een objectieve blik van buitenaf structuur, overzicht, grip en rust brengt in je organisatie. Ik kan tevens samen met een netwerk van gelijkgestemde professionals meedenken over je missie, visie, strategie, identiteit en klantreis. Bel me voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek op 06 18 95 78 15 of laat je gegevens achter op mijn website en ik bel je terug.

70 weergaven0 opmerkingen
bottom of page